Etapy rozwoju dziecka do 2-go roku życia
Najważniejsze umiejętności i czynności | Zakres normy (miesiące) |
Czynności ruchowe | |
leżąc na brzuchu, unosi samą głowę | 0—3. |
utrzymuje główkę prosto w pozycji pionowej | 1.—4. |
leżąc na brzuchu, unosi się na wyprostowanych rękach | 3.—6. |
przewraca się z brzucha na plecy | 3.—6. |
przewraca się z pleców na brzuch | 4.—7. |
siedzi z podparciem | 4.—7. |
siedzi bez podparcia | 4.—9. |
stoi z pomocą | 5.—11,5 |
raczkuje | 5,5—13,5 |
chodzi z pomocą | 6.—14. |
stoi samo | 7.—17. |
chodzi samo | 8.—18. |
biega | 13.—20. |
Ruchy precyzyjne | |
uderza w przedmioty | 2.—5. |
sięga ku wiszącym przedmiotom | 3.—6. |
przekłada przedmioty z jednej ręki do drugiej | 4.—7. |
chwyt nakładkowy | 5.—10. |
je palcami | 5.—10. |
chwyt pęsetkowy | 7.—10. |
pomaga w ubieraniu się | 10.—16. |
je łyżeczką | 12.—18. |
pije z kubeczka otwartego lub z “dziubkiem” | 10.—18. |
Rozwój społeczny | |
uśmiecha się w reakcji na mowę, pieszczoty (tzw. uśmiech społeczny) | 1.—3. |
lęk przed obcymi | 6.—12. |
lęk podczas nieobecności mamy (separacyjny) | 9.—24. |
Rozwój mowy | |
grucha (głuży) | 1.—4. |
śmieje się | 3.—6. |
odwraca głowę w kierunku głosu ludzkiego | 3.—6. |
złości się | 4.—8. |
gaworzy | 5.—9. |
mówi mama/tata bez zrozumienia | 6.—10. |
rozumie “nie” | 9.—18. |
mówi mama/tata ze zrozumieniem | 9.—14. |
mówi niezrozumiale (z intonacją) | 10.—18. |
pokazuje na części ciała | 12.—24. |
zrozumiała mowa dziecięca (niektóre słowa zrozumiałe) | 16.—24. |
wypowiada wyrażenia dwuwyrazowe | 20.—30. |